Címlap

Hírek, események

IV. Nemzetközi Oldalkocsis Találkozó 2017

Ónodi Árpád szervezőtől kaptunk egy igen plasztikus beszámolót a rendezvényről, melyet örömmel teszünk közzé:
Kiskunfélegyháza negyedszer adott otthont augusztus 10.-től 12.-ig Közép-Európa legnagyobb oldalkocsis találkozójának. Az aszimmetrikus 3 kerék megszállottjai színes turisztikai, családi, szakmai, közösségi és zenei programokon vehettek részt a három napos fesztiválon.
Augusztus 11.-én pénteken a bugaci Ősök Napjára vezetett a triplájára duzzadt oldalkocsis karaván útja. Külföldi és magyar motoros számára egyaránt érdekes volt betekintést nyerni Európa legnagyobb hagyományőrző fesztiváljába a legendás bugaci puszta közepén. Az ősi ruhákba öltözött hagyományőrzők a különleges oldalkocsis motorokkal, a motorosok pedig a hagyományőrzőkkel fotózkodtak a legnagyobb egyetértésben.
Augusztus 12.-én szombaton délelőtt megtelt Kiskunfélegyháza belvárosa oldalkocsisokkal, akik a központi parkolóból közösen sétáltak át a gyönyörű, szecessziós városháza dísztermébe, ahol Mészáros Márta múzeumigazgató a város és jelképe, a zsolnai majolikával gazdagon díszített városháza történetével fogadta a vendégeket. A több nyelven tartott idegenvezetés a Kiskun Múzeumban folytatódott, ahol a helytörténeti és képzőművészeti tárlatok mellett megtekinthették az egyedülálló „betyáros” börtönmúzeumot és a város másik jelképét, a szélmalmot.
Az oldalkocsisok családszerető népek, így a Kiskunfélegyházán már hagyománnyá vált gyermekmotoroztatás a rendezvény minden napját ünneppé tette az utánpótlás generáció számára is. A találkozó nyitó koncertjeként az ALMA zenekar csapott a húrok közé a már csütörtökön közel ezer lelkes résztvevő legnagyobb örömére, de akadt itt a hétvégén kutyás ügyességi bemutató és spontán színpadfoglalás hangszersimogatóval is. A gyerkőcök már nem csak utasként vették birtokba a találkozót, hanem elvezetgették az oldalkocsis mini segédmotorokat, de akadt működőképes oldalkocsis katonai Zündapp replika is gyermek méretben. Egy valami biztos, hogy a motoros találkozón az egy négyzetméterre jutó gyermekek számában Magyarországon a legelső, de nemzetközi viszonylatban és az élvonalba tartozik „az oldalkocsis”.
A 2017-es Nemzetközi Oldalkocsis Találkozó tematikáját a katonai motorok köré építették fel, mivel a Magyarországon használatban lévő oldalkocsis motorok jelentős része volt katonai jármű. A közel 500 négyzetméteres kiállítósátrakban helyet kapott a Magyar Military Motor Múzeum gyűjteménye, a szovjet hagyományőrzők különleges harci oldalkocsisai és a német hagyományőrzők háromkerekű „műszerei”. Értékes katonai Zündappok, BMW-k, Uralok, M72-esek, Izsek és MZ-k sorakoztak a korabeli hadászati díszítőelemekkel gazdagon ellátott tárlatokon.
Természetesen a civil oldalkocsisok is megkapták a magukét a szakmázásból. Az egész hétvégi műhelybeszélgetések mellett érdekes ízelítőt hallhattak a tőlünk nyugatra tomboló oldalkocsi építési trendekből. A német Motek oldalkocsi építő cég előadásán túl bemutatkozott egy osztrák világjáró HD V-Road fogat versenyautóba illő futómű megoldásokkal és egy vadonatúj, brutális méretű és technikai paraméterű oldalkocsis Moto Guzzi California építés Belgiumból. A kiállítás szerves részét képezték még Tímár Csaba oldalkocsi építő gyönyörű Steib, Stoye, HD, Sokol és Szentesi oldalkocsi replikái. Illés Csaba, a dönthető oldalkocsis motorok hazai mestere sem hiányozhatott a találkozóról jó néhány alkotásával.
Kiskunfélegyháza augusztusban negyedik éve központja a három kerék szerelmeseinek és a velük szimpatizáló motoros kluboknak. A magyarországi veterán klubok számos képviselője visszatérő vendége a találkozónak kialakítva ezzel egy igazán remek, összetartó, baráti közösséget, akik évről évre „az oldalkocsison” jönnek újra össze. Jó néhány magyar motoros klub is jelen van a Parkerdőben ilyenkor. A külföldiek közül idén a  belga Moto Guzzi klub, a litván Road Bears és Iron X  klubok, az orosz Black Knifes klub valamint a L.A.M.A., a Latin Amerikai Motorosok Szövetsége is képviseltette magát két fővel egyenesen Miami-ból. A klubtagok a haverkodáson túl aktívan kivették a részüket a nemzetközi csapatjátékokból, amit idén a litván „Úti Medvék” motoros klub tagjai nyertek kimagaslóan teljesítve a vicces ügyességi játékokat. Zárójelben hozzátesszük, hogy a közel két méteres átlagmagasságuk és kondíciójuk sokban segítette őket.
A találkozó legidősebb, három keréken érkezett motorosának járó serleget Koncz Pista bácsi kapta, aki 81 évesen, saját oldalkocsis Pannoniájával látogatta meg a találkozót Kunszentmiklósról immár második alkalommal. Az 1936-ban született Pista bácsinak még a sors is kedvezett, ugyanis a motorszépségversenyen a 36-os számot kapta véletlen.
A legidősebb, „lábon” érkezett motor díját egy dán gyártmányú, 1939-es oldalkocsis Nimbus kapta. A 78 éves motormatuzsálemet német gazdája egészen Hannoverből, közel 1400km-et 5 nap alatt megtéve vezette le Kiskunfélegyházára. Nem kevésbé volt érdekes az Isztambulból a veterán Lambretta robogójával idemotorozó 70 éves barátunk sem, aki már másodszorra látogatja meg a találkozót.
A legmesszebbről érkezett motorosok díját 3 orosz motoros kapta, akik egy oldalkocsis Honda VTX 1800-al és egy BMW GS-el egészen Jekatyerinburgból, az Ural Hegységen túlról, 3800km-ről érkeztek Kiskunfélegyházára jó néhány nap motorozás után.
A találkozó legkülönlegesebb, nem oldalkocsis járműje egy gyönyörűen restaurált BMW Isetta mini autó volt, de sok látogatót vonzottak a Szalamandra Vízimentő Alapítvány kiállított lánctalpas kétéltű járművei is.  
Idén nem volt hiány romantikus percekből sem, ugyanis két leánykérésnek és egy gyönyörű oldalkocsis esküvőnek is tanúja lehetett szombaton a találkozó népes sereglete. Nem hiába, az oldalkocsizás családi műfaj, így elkapja az ihlet a fiatalokat gyorsan.
A kiskunfélegyházi Izs-Team, az egyetlen magyar oldtimer oldalkocsis kaszkadőr csapat megdöntötte saját rekordját a szombati bemutatón, és 8 emberrel emelte a levegőbe az oldalkocsis motor hajóját.
A felvonuláson több, mint 100 oldalkocsis motor és 300 szóló motor vett részt.
Jövőre mindenkit sok szeretettel várnak a rendezők az 5., jubileumi Nemzetközi Oldalkocsis Találkozóra, amelyre rengeteg újdonsággal és hatalmas meglepetésekkel készülnek.

Műszaki hibákkal tarkított kalandtúra – Tudósítás a Magyar Oldtimer Válogatott erdélyi gurulásáról
Örömmel fogadtuk a lelkes és bátor oldtimer csapat úti jelentését, melynek rövid kivonatát olvasóinknak is prezentáljuk. Május 25-28-között kerített sort a Magyar Oldtimer Válogatott tagjainak nagy része a szezon első közös külföldi veteránautós túrájára. Az Erdélyi hegyeken túli Marosvásárhelyen ígéretes élmények várták a 8 tagú csapatot és kísérőiket: a patinás veterán gruppot az alábbi gépek alkották: Buick Roadster 1922, Ford Peathon 1936, Ford-A 1929, Ford-A 1928, MG TD 1951, Volga M21, Buick Standard 1927.  A csütörtök estére tervezett érkezés csúszott, mert az egyik szállítójármű hibája miatt a konvoj sötétben ért a várhoz, ahol már a Castel Classic Rally (http://www.msclassicdays.ro/index.php?lang=hu ) egyik szervezője várta  a csapatot. Pénteken sajnos esősre fordult az idő, de az öreg vasak tulajdonosai az eső alábbhagyásával elhatározták, néhány csepp eső miatt nem hátrálnak meg. A gyönyörű marosváráshelyi várban volt a Castel Classic Rally startja és célja. A pénteki első etap kb. 100km volt, amit a verseny résztvevőinak csodálatára a a válogatott összes öreg vasa teljesítette. Péntek este következett egy éjszakai etap a szép belvárosban. Szombatra a nap kisütött és a túrázók kedve is felragyogott, de sajnos nem túl sokáig. Egy rossz benzinkúton néhányan koszos benzint tankoltak, ami miatt a piros Buick a vontatókötél végére került. Kicsivel később a zöld Fordból kifogyott a benzin. Mivel a sor végén volt, a csapat ottfelejtette egy szép tó partján, a békakuruttyolást hallgatni. A szombat esti díszvacsora nagyon színvonalas volt. A Magyar Oldtimer Válogatott különdíjat is kapott. A vasárnapi a hazafelé tartó út sem múlt el kihívások nélkül a - régen hazánk részét képező - erdélyi hegyek között. Az utak jó állapotúk voltak mindenütt és volt 3-4 igazán izgalmas emelkedő, ahol a vontatójárművek megizzadtak. Az egyik trailernek hazafelé leszakadt az egyik kereke, így az MG-nek lábon kellett hazatérnie. Sajnos az is elkezdett prüszkölni a Romániában betankolt rossz benzintől. Korábbi évekből  nem volt ilyen rossz tapasztalata a benzinnel. Jövőre újra nekivágnak.
Katonai motorok foglalják le Kiskunfélegyházát augusztusban!
A IV. Nemzetközi Oldalkocsis Találkozó - Közép-Európa legjelentősebb háromkerekű rendezvénye - az évente szép számban megjelenő európai katonai motoros rajongók kérésére idén otthont ad az I. Nemzetközi Katonai Motoros Találkozónak is. A három napig tartó színes családi programok, érdekes nemzetközi bemutatók, szakmai előadások, élménytúrák és látványos koncertek mellett 2017 augusztus 10.-12. között Magyarországon még soha nem látott méretű katonai motoros hagyományőrző kiállítás nyitja meg kapuit a nagyérdemű előtt. A közel száz éves katonai motorgyártás történetét átölelő anyag látványos betekintést nyújt a XX. század két- és háromkerekű honvédőinek életébe a harcmezőkön. A több száz négyzetméteres, javában még ma is üzemképes tárlat szervesen összekapcsolódik az oldalkocsis motorok és a terep motorozás történetével, hiszen ki ne emlékezne nagyapáink elnyűhetetlen, hadseregből kimustrált fogataira, amelyek további évtizedekig hűen szolgálták még a családot úttalan utakon. Mindenkit sok szeretettel várnak erre az érdekes, új színfoltra a magyar motoros világban kerék számtól függetlenül.
Amit a Csepel Autóról tudni érdemes – Gyártmánymúzeum Szigetszentmiklósón

Örömmel fogadtuk a szigetszentmiklósi Városi Könyvtár és Közösségi Ház levelét, mely arról tudósított bennünket, hogy a hazai járműgyártás történetének egyik fontos szereplője a Csepel Autó - gyárának története és hatása az itt élő emberekre és a település infrastruktúrájára – 2015-től állandó kiállítás keretében megtekinthető, értő kíséret és vezetés mellett. Bátran ajánljuk a Csepel Autó Gyártmánymúzeumot, amely az ÁTI-SZIGET Ipari Park területén található az 59-es számú épületben található. Néhány fontos információ a kiállításról:

  • Öt üzemképes tehergépjármű és egy autóbusz alváz adja a kiállítás gerincét, emellett jármű-főegységek, a különböző járművek makettjei, korabeli fényképek és rendkívül részletes műszaki leírások tekinthetőek meg itt. A kiállított tárgyak egy része a Park, míg más részei magángyűjtők birtokában vannak. A kiállított tárgyak múzeális jellegűek, így azokat kézbe venni, a járművekbe beszállni- vagy azokat beindítani nem lehetséges.
  • A Csepel Autó Gyártmánymúzeum előzetes bejelentkezés alapján tekinthető meg.
  • A Múzeum áprilistól október végéig hétfőtől szombatig 10 és 15 óra között látogatható.
  • Csoportok létszáma minimum 5 fő és maximum 50 fő lehet.
  • A kiállítás élő tárlatvezetéssel tekinthető meg, a tárlatvezetés hossza min. 45 perc.
  • részletek az itt csatolt és letölthető pdf-ben.
Kulturált közlekedés régen és most
A szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum adott otthont a Magyar Közlekedési Szövetség, a BKV Zrt. és a Magyar Autóklub közös rendezvényének, mely a Közlekedés Retro nevet kapta és a Közlekedés Kultúra napjához kötődött. Kellemes körülmények között illeszkedtek egymáshoz a kötött pályás és nem sínhez kötött közúti járművek. A villamosok elővárosi vonatok, HÉVek a múlt század elejétől, az oldtimer autók a 30-as évektől képviseltették magukat. A buszokra - egy Ikarus 55-ös és egy MÁVAG Tr5 – felszálló képzeletbeli utasok pecsétet gyűjthettek, melyet a beltéri részen szaporíthattak. Nemcsak villamos csengetések, hanem Klubunk lábbal hajtós gokart pályája és „részeg szemüveg”-es ügyességi feladata is. A kimondottan családias hangulatot gyermekprogramokkal és zárttéri bemutatókkal színesítették a rendezők.
Kiállítás beszámoló: Oldtimer Show 2017’ április 7-9

Kellemes tavaszi időjárásban zajlott le a 2017-es Oldtimer Show. Közép- és Kelet-Európa legnagyobb oldtimer rendezvényének ismét a budapesti Vasúttörténeti Park adott otthont, április 7-9-ig. A számos hazai kiállító mellett sok jármű érkezett külföldről, Ukrajnától Nagy-Britanniáig, Szerbiából, Romániából. A nyugati országok nagy oldtimer kiállításaihoz hasonlóan Magyarországon is beindulni látszik az oldtimer járművek adás-vétele, mind befektetési, mind kereskedelmi céllal. A kiállítás struktúrája jól láthatóan megváltozott. Míg a korábbi években a West csarnokban csak szocialista gyártmányok voltak kiállítva, idén itt egész sor Észak-Amerikában gyártott autót sorakoztattunk fel, köztük sok 20-as 30-as évek-beli fakerekűt. Tematikus elrendezésben idén a Fiatok és Porsche-k mutatták meg magukat, hasonlóan a korábbi Rolls-Royce modell palettához. A szervezők ígérete szerint jövőre ismét más kiállítási koncepcióval jelentkeznek. A Víztorony Parkban idén is fogadott látogatóként érkező OT-s járműveket, ezt a rendezettség eléréséhez jövőre már regisztráció útján kívánják működtetni.

Az Interaktív Oldtimer Parkban filmezéshez használt kormányzati autókba és oldtimer harckocsikba lehetett beülni, valamint katonai oldalkocsis motorokra lehetett felülni. A serdülő korú fiatal felnőtt családtagok kedvét keresve idén a Tuningautó Kiállítást magasabb szintre emeltük. A fesztiválsátorban és környékén a tuning autók mellett custom car-ok és átépített retro autók is tetszelegtek a közönségnek. A családok nagyon jól érezték magukat a parkban, többen a fűben ülve piknikeztek, vagy a fűbe leheverve nézték a csemetéiket ahogy játszanak. A népi játszótér és kézműves termelőeszközök (daráló, morzsoló, stb…) hallatlanul népszerűek voltak. A ledarált terményeket a gyerekek nagy örömmel etették a karámokban lévő kisebb és nagyobb állatokkal. A felnőttek a Csabai Tájház berendezési tárgyait is megcsodálták, ahol megkóstolhatták a híres Csabai Kolbászt is. Klubunk Oldtimer Szekciója 4 Sárgaangyal, 1db 1954 Csepel motorkerékpár valamint történelmi zászlók társaságában töltötte a hétvégét díjazott standján, ahol nagyszámú ügyféllel kerülhettünk kapcsolatba. A West és Orient csarnokokban autók és motorok uralták a bemutató teret, a szabadtéri részen buszok, tehergépkocsik, traktorok, katonai gépek, stabil motorok kellették magukat. A rendezvényről részletesebb beszámolót az Autóséletben olvashatnak érdeklődőink.

Addig is a díjazottak:

kategóriák (autók):    
veterán            1906-1920-ig gy. autó: Ford-T Touring 1917’
klasszikus I.    1921-1932-ig gy. autó: Fiat 522L Cabriolat 1933’
klasszikus II.  1933-1945-ig gy. autó: Wolseley Nine Tourer 1935’
nosztalgia I.    1946-1960-ig gy. autó: Jaguar XK150 Coupe 1957’
nosztalgia II.   1961-1972-ig gy. autó: Fiat Osca Spyder 1963’
nosztalgia III.  1973-1986-ig gy. autó: Toyota Landcriuser FJ40 1980’

kategóriák (motorok):    
antik                1905. előtt gyártott motor: Puch bordó 1904’
veterán            1906-1920-ig gy. motor: Indian Powre Plus 1913’
klasszikus I.    1921-1932-ig gy. motor: Wanderer réztankos 1923’
klasszikus II.   1933-1945-ig gy. motor: Ardie 500 Bergfreund 1935’
nosztalgia I.    1946-1960-ig gy. motor: Pannónia TL250 bordó 1955’
nosztalgia II.   1961-1972-ig gy. motor: BMW R60/2 1961’ + Steib ok.
nosztalgia III.  1973-1986-ig gy. motor: Moto Guzzi 500 1973’

különdíjak:
1.    „Best of  SHOW car” Kiá. legsz. autója: Mercedes Nürburg 500 Cabriolet „C”
2.    „Best of  SHOW bike” Kiá. legsz. motorja: Viktoria KR2 1922’
3.    legeredetibb állapotú veterán autó: Studebaker Standard Six 1926’
4.    legeredetibb állapotú veterán motor: Indian Hende Special 1914’
5.    legszebb traktor: Zetor K25 1955’
6.    legszebb busz: Ikarus 55 v.zöld 1967’
7.    legszebb teherautó: Csepel B350 1951’
8.    legszebb stabil motor: Mayer stabil motor 1905’
9.    legszebb Magyar motor: Berva VT50 1964’
10.    legszebb KGST autó: Tatra 603 1972’
11.     legszebb USA autó: Ford Mustang Mach1 1970’
12.     legszebb Youngtimer autó: Porsche 964 Carrera4 1989’
13.     legszebb oldtimer autó gyűjtemény: Sólyom Péter
14.     legszebb oldtimer motor gyűjtemény: Piller Pál
15.     legszínvonalasabb kiállítói stand: Simon Karosszériaápítő Kft. / Magyar Autóklub Oldtimer Szekció
16.     FRÜHWALD különdíj: Zastava 750 Pininfarina 1968’
17.     ENI különdíj: Thomann Nanterre 1930’
18.     Sláger FM különdíj: Fiat Viotti Cabrio 1937’
19.     Magyar Autóklub különdíj: Pontiac Streamliner 1950’

Jó kezekbe kerül a Közlekedési Múzeum archívuma
Négyesi Pál autótörténész, szakíró, a hazai automobilizmust feldolgozó és bemutató http://magyarjarmu.hu weboldal szerkesztője, a Fortepan on-line fotóarchívum közreműködője igazán testhez álló feladatot vállalt és kapott. 2017. március 1-től megbízott munkatársként a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum archívumát kutatja, gyúrja és organizálja. Sok sikert és kimeríthetetlen adatbázist kívánunk neki. Bízunk benne, hogy lassan 117 éves Klubunk történetéről is kapunk majd tőle ínyenc részleteket.
Oldtimer Show
Anzix az 1. Diósgyőri Veteránjármű Kiállításról

2016. augusztus  05-07. között  Mi-Ve Motorsport Veteránjármű és Autósport Egyesület megrendezte az 1. Diósgyőri Veteránjármű Kiállítását a Miskolc-Diósgyőri Református Iskola udvarán és tornatermében - számolt be a rendezvényről Sebe Tamás az egyesület elnöke, a kiállítás főszervezője.

A kiállítás nagy érdeklődés mellett zajlott, több mint 2000 látogató volt rá kíváncsi. Összességében 80-nál több jármű, 50 db gépkocsi és 30 db motorkerékpár került bemutatásra. Külön érdekességnek számított a Magyar Autóklub két veterán, sárgaangyala, ami rögtön a bejáratnál várta a látogatókat.

A magyar motorkerékpár gyártás szinte teljes palettája mellett megtekinthető volt.

A hajdani „Keleti blokk” járműiparának sok különleges darabja képviseltette magát. A közúti gépek mellett verseny paripák is jelen voltak, mint például az URAL és a DNYEPER oldalkocsis versenymotorok.

Kronológiai sorrendbe rakva vonzotta az érdeklődőkett a Moszkvics gyár szinte teljes kínálata. Nagyon sokan csodálták meg a ’60- ’80 évek rallye pályáinak gyönyörű bajnok járműveinek felújított példányait, többek közt az AUDI quattro 90, a FIAT Abart 131, a FORD Escort Mexiko, a SKODA 130 LR, valamint a TRABANT 601 RS egy –egy darabját.

Külön érdekességnek számított a VOLVO gyár 70-es évek elején, mindösszesen 8078 példányban gyártott P1800-es sport kombija, aminek nagy része amerikai exportra került.

Látható volt ezen kívül több SKODA, VW, AUDI, WARTBURG, BMW valamint PEUGEOT 404, SIMCA versailles, ROLLS ROYCE silver shadow, ZUK tűzoltó, FIAT 850, ZASTAVA GT55, POLSKI FIAT 125p és 126p,  és egy TRABANT tramp is. Bizonyos járművekkel életképeket is kialakítottak és az egyik kiállító elhozta motorkerékpárjai mellett a magyar rendszámtábla gyűjteményét is.

Újra Kastély Túra

2016. 09.10. II. Veterán Kerékpár Túra, (Az első velociped túra emlékére 1881) Veterán Kerékpárok és Velocipédek részére. Kísérők: 1945 előtti veterán cabriolet autók és motorkerékpárok.

Menetrend:

 

Vajdahunyad Vár - gyülelezés 08 – 09 indulás

Bp XIV. Mogyoródi út 130 ( Önk. Sporttelep ) 9:25-9:40

Bp XVI. Erzsébet Ligeti  Szinház 10:10- 10:25

Bp XVII. Fő Tér 10:45 -11:15 PEPITA tánc stúdió, Női Terem Kerékpár válogatott fellépése

Pécel 11:55 – 12:10

Isaszeg 12:50 – 13:05 Tóth Árpád u.1   Iskola

14:00 Gödöllő Királyi Kastély:   Díjátadó, PEPITA tánc stúdió, Női Terem Kerékpár válogatott fellépése

15:00 ebéd

Nevezés: korhű ruhában  adlersport@gmail.com Tel.: 0620-334-1811

IX. Nagykőrösi Családi motoros és veterán járművek napja, a XIII. Jawa fesztivál

A XIII-as szám szerencsét hoz

Oldtimer Szekciónk minden motort kedvelő veterános figyelmébe ajánlja  Team tagjának rendezvényét. Régi reklámszlogennel élve : kettőazegyben, mert a tizenharmadik JAWA fesztivál most a nagykőrösi családi motoros túrával együtt toboroz gurulásra és múzeum látogatásra.

Hétvégi ajánló
Akkor most egy kerékkel több vagy kevesebb?

A harmadik nemzetközi Oldalkocsis Találkozónak ad otthont a kiskunfélegyházi Parkerdő augusztus 11.-tól 14.-ig. A találkozóra tavaly több, mint háromezer felnőtt és gyermek volt kíváncsi, a szervezők idén is számítanak további létszámnövekedésre a visszajelzések alapján. Kiskunfélegyházát az érdekes és látványos külföldi és hazai oldalkocsis fogatok sokasága mellett a rendezvény gyermek- és családbarát kialakítása, valamint a helyi mozgáskorlátozott, szociális és gyermekvédelmi egyesületek részvétele emeli ki a motorostalálkozók sorából az esélyegyenlőség jegyében.
A találkozón idén a színvonalas családi programokon, koncerteken, a játékvilágon, a gyermekmotoroztatáson, az oldalkocsis kiállításon és szépségversenyen, az oldalkocsis és egyéb motoros kaszkadőr bemutatókon és a környék nevezetességeihez vezetett motoros túrákon túl egyre komolyabb szakmai programok is várják az érdeklődőket. A résztvevők megtekinthetik oldalkocsis világjárók túrabeszámolóit, magyar oldalkocsiépítők előadásait, mint például Illés Csaba, a dönthető, Schwenker típusú fogatok hazai szakértője prezentációját. A rendezvény történetében először jelennek meg külföldi kiállítók, abból is rögtön három. A német valamint holland oldalkocsi manufaktúrák képviseltetik magukat a kiállító térben előadásokkal és próbamotorozással. A nyugaton évtizedek óta töretlen sikerrel működő oldalkocsis motorépítő cégek Kiskunfélegyházán tudnak legkönyebben piacot nyitni kelet felé, itt találkozhatnak számos, a keleti blokk szinte összes országából érkező három kerék fanatikussal.

A 2016-os Nemzetközi Oldalkocsis Találkozó részletes programja: www.oldalkocsis.hu

XI. Maros-parti randevú és III. Ford T-Modell
Nemzetközi Veteránjármű Találkozó
Makó, 2016. május 13-15.
A Maros-parti veteránosok idén újra invitálják az oldtimereseket pünkösdkor, 2016. május 13.-15. időpontban Makóra, a "Hírös Makaiak Emlék Év" keretében megrendezésre kerülő XI. Maros-parti randevúra és III. Ford T-Modell Nemzetközi Veteránjármű Találkozóra.
A programok között szerepel: A Hagymatikum látogatása fürdőzéssel és a veteránjárművek kiállításával az élmény medencénél, ökumenikus veteránjármű szentelés, szombaton díszvacsora,vasárnap veteránjármű felvonulás, Galamb József szobor megkoszorúzása, veteránjármű kiállítás Makó város főterén. Az esemény keretében rendeznek szakmai konferenciát az idei évben  Magyar Örökség Díjat kapott „A 20.század autójának megszavazott Ford T-modell főkonstruktőre Galamb József munkássága” jegyében.
További információk: email: szilagyilaci@invitel.hu honlap: www.mvkse.hu   levelezési cím: MVKSE 6900. Makó, Toldi u. 24.
Oldtimer Show 2016. április 8-10 (Vasúttörténeti Park)
Teljes erőből tombol a tavasz : a régi járművek rajongói  újra szerelemre lobbannak a letűnt korok technikai csodái iránt. A történelmi példákból tudjuk, hogy a rajongást és imádatot nem érdemes visszafogni, annak teret és lehetőséget érdemes adni. Ezért javasoljuk, aki teheti látogasson ki április 8 és 10 között a Vasúttörténeti Parkba, ahol a most már hagyományosnak mondható rendezvény fogadja. A 2016-os Oldtimer Show korelnöke egy 118 éves Panhard Levassor antik autó, mellette Európából és az USA-ból érkező oldtimer autós kiállítója is lesz az idei shownak. Busz és teherautó , amerikai gép, Youngtimer autó, traktor és stabil motor, katonai jármű bemutatók színesítik a rendezvényt. Várhatóan 500 db oldtimer jármű lesz látható a 10 hektáros rendezvényterületen. A megközelítést Fesztivál busz, az autóval érkezőket kibővített parkoló szolgálja. A Magyar Autóklub Oldtimer Szekciója standdal képviselteti magát valamint tagszervezetei saját standjukon is megmutatják csodás gépeiket. Ezt az alkalmat vétek lenne kihagyni. További információ: http://www.oldtimershow.hu/.
Állami elismerés

Nemzeti Ünnepünk Március 15.-e alkalmából, dr. Orbán Viktor Miniszterelnök úr felterjesztésére, dr. Áder János, Magyarország Köztársasági Elnöke, dr. Berniczei-Roykó Ádám  - a Magyar Autóklub Oldtimer Szekció elnöke számára  - a Magyar Érdemrend Tisztikeresztje kitüntetést adományozta.

A magas rangú kitüntetést a hazai oldtimer kultúra, illetve a régi autók népszerűsítése érdekében végzett, nemzetközi és hazai szinten is megbecsült és elhivatott munkája elismeréseként dr. Seszták Miklós Nemzeti Fejlesztési Miniszter nyújtotta át.

Jelentőségét tekintve – meggyőződésünk szerint - a kitüntetés az egész hazai veteránozásnak-oldtimerezésnek szóló elismerést jelenti, tekintve, hogy ebben a formában először fogalmazódik meg jármű örökség mozgalmunk kulturális értéke. 

Magyar Autóklub Oldtimer Szekció

A FIA (Nemzetközi Automobil Szövetség) hírei

Az FIA Történelmi Bizottságának elnöke, Michel de Thomasson a 2015 decemberi ülésen átadta székét utódjának. Michel de Thomasson 11 évig vezette a szövetség ezen szervezetét sok-sok ülésen, rendezvényen és feladaton át.  Az elköszönő ceremónián köszöntötték a bizottság tagjai valamint Jean Todt úr (FIA elnöke) elismerő díjat adott át de Thomasson úrnak.
A választás alapján az elnöki tisztet  továbbiakban Franz Graf zu Ortenburg úr (az Automobilclub von Deutschland  elnökhelyettese) tölti be, akinek programjából a következő pontokat emeltük ki:

  • a FIA Történelmi bizottsága platformként és hálózatként működjön a muzeális járművek kérdés körében, kialakítva a „legjobb gyakorlat” rendszerét
  • a FIA profiljának élesítése világszerte a történelmi járművek területén
  • a historikus járművekkel kapcsolatban megjelent tanulmányok, új tények, következtetések és ajánlások közzététele
  • kapcsolat ápolása a FIVA elnökével, párbeszéd és kooperáció erősítése
  • a FIA és a FIVA 1999-es megállapodásának felülvizsgálata és aktualizálása
  • a muzeális járművek ügyében érdekérvényesítő tevékenység az Európai Parlamentben, annak Veterán Jármű csoportjában
  • muzeális járműveknek az UNESCO által műszaki és kulturális örökségként történő elismertetése

A FIA Történelmi Bizottsága tagjainak újraválasztása is megtörtént 2015 év végén. Magyarországot újra a Magyar Autóklub és Oldtimer Szekciójának elnöke Dr. Berniczei-Roÿkó Ádám képviseli.

Az új elnöknek és új tagoknak hatékony munkát, a leköszönő Michel de Thomasson úrnak jó pihenést és tartós egészséget kívánunk.

Magyar Autóklub , Oldtimer Szekció
Jean Todt FIA elnök elismerő díja Michel de Thomasson-nak Balról jobbra: Franz Graf zu Ortenburg. a Történelmi Bizottság megválasztott új elnöke, Michel de Thomasson a bizottság leköszönő elnöke, Jean Todt a FIA elnöke

Több mint nagykorú- XXX. Mátrai Vetrán találkozó, Gyöngyös

El tudják képzelni milyen érzés egy csaknem 100 éves automobillal begurulni a zsúfolásig tömött gyöngyösi főtérre? Mekkora izgalom, hogy az emberfia beletalál-e a 3-5-7 méterre elhelyezett abroncsokba a dobandó villás és franciakulccsal? Hogy milyen íze van a 7 féle húsból fövő szabadtűzi pörköltnek? Akik ott voltak a gyöngyösi veteránautó találkozón június 26-28 között, átélték ezeket.

De ne szaladjunk ennyire előre. Lássuk inkább a nevezési listát, hiszen ez a rendezvény az oldtimerekről szól, értük zajlik.  Az 1943 előttiek kategóriájában csodás szépkorúak jelentek meg: Aero (1936), Salmson (1927) versenygép, DKW (1938), Adler (1936) és társaik. Az 1944-66 közti időszak a hidegháborús felosztást követi: a keleti blokk gépei – Moszkvicsok, Skodák, Gaz, Wartburgok, míg a nyugati oldalon – Opel, VW, Hillmann IMP, MG képviselte az autógyártást. A 67-76 időszakot a Trabant és Rolls-Royce végletei, a 77-85 időszakát a Mercedes és Mustang határolta gépek jellemezték. A 68-ig gyártott motorkerékpárok mezőnyét az angol, német, cseh és magyar gépek uralták, a későbbiek közt már feltűntek az olasz és japán társaik is.

A bevezetőben felvetett érzés milyen is lehet? Képzeljék le: az 1917-es Ford T-Model büszkén és méltóságteljesen gurul be a főtérre. Arra a gyöngyösi főtérre, amely évek óta látja és vendégül látja mindazon muzeális járműveket, amely a sok éve megrendezett mátrai veterán találkozó régi vagy új nevezőinek mozgó műemlékei. De nem csak a főtér sorsa kalandos, hanem a bevezetőben jelzett Ford gépkocsié is. A század eleji gyöngyösi polgármester vagy Gyöngyös városának első automobil tulajdonosa érezhette így magát egy elegáns kocsi hátsó ülésén ülve. Csak csodálni tudjuk a jármű vezetőjének mozdulatait és megértjük, miért jelentett a sofőr szakma külön elismerést annak idején. A lábnál három pedál helyezkedik el, amelyek közül egy sem a gáz pedál. A dúsított keverék hengerbe jutását a kormányoszlopon elhelyezett karról oldották. Egyszerre ismerős és ismeretlen a karok, pedálok és gombok gyűjteménye. Egy más világ ilyen gépet vezetni.

A veteránok nemcsak azért gyűltek össze, hogy álldogáljanak. A szombati túra az aktivitás jegyében telt. Itiner alapján eljutva a helyszínekre , ott ügyességi feladatokat kell megoldani: szerszám célba dobás, csapágy talicskán vizeskorsó egyensúlyozás, KRESZ-teszt. A pontokért küzdelem zajlik, hiszen a jármű ügyességi versenyen szerzett pontokkal szállnak versenybe a helyezéskért. Megismertük a vidéket is, hiszen gépeinkkel felkerestük Gyöngyöstarján és Patát, Szurdokpüspökit. Láttunk tájházat, műemlék templomot, belecsöppentünk egy autentikus palóc lagziba, beleszagoltunk a hét féle húsból fövő lagzis pörköltbe. A túra végén a világ örökségi faluban, Hollókőn pihentünk meg, bejárva annak csodás házait. Itt is ebédeltünk , nem nélkülözve az ide illő juhtúrós sztrapacskát sem.

Milyen érzés? Csodás: szép tájak , finom ételek, zamatos borok és nem utolsó sorban igazi veterán jármű csodák. Jöjjenek el Önök is jövőre.

A nyerő 21-es – XXI. Pécsi Nemzetközi Veterángépjármű Találkozó

Kegyes időjárás bókolt azoknak az oldtimer rajongóknak és tulajdonosoknak, akik szeptember 18-19-20-n ellátogattak mediterrán városunkba, hogy lássanak, guruljanak és élvezzék egymás társaságát. A szombati nap a mobilizációé volt: csodás gépek futottak a déli megye útjain. Látogatást tettünk Bikalon, ahol az élménybirtokon visszacsöppentünk a középkor lovagokkal és úrnőkkel dúsított világába. A felépített óvárosi díszleteken túl a Lovagteremben kaptunk bőséges fatálas ellátást. A túrát kisebb nagyobb pihenőkkel tudtuk le, ahol részletesen kibeszéltük egymás járművét. Mivel a  találkozó a Pécsi Napok rendezvénysorozat eseménye volt kiemelten élvezte Pécs város vezetésének támogatását. A szombati túra záró helyszíne a méltán híres pécsi Széchenyi tér volt, ahol több ezer néző fogadta a motorizációs műemlékeket. A nagyszínpadon a város vezetői és az Autóklub elnöke köszöntötte a nézőket és a találkozó résztvevőit, valamint díjakat adtak át a legkülönlegesebb gépek tulajdonosainak. Ezen a közönség találkozón a „Veterán járművek mozgó múzeuma” elven olyan gyöngyszemeket láthattak, mint a z 1935-öv év járatú Rolls-Royce, 1936-os Morris 8 vagy az 1937-ből érkező Fiat Virtti Cabrió. Különleges színfoltja volt a bemutatónak, hogy a Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club Regio Hungaria 8 db 107-essel emelte a megjelent járművek fényét. Az esti gálavacsora a barátkozásé, a kötetlen kapcsolat építésé volt. A találkozó nemzetköziségét az Ausztriából, Németországból és Olaszországból érkező vendégek biztosították. A sok különleges négykerekű között egy igazi ritkaság is feltűnt: egy Melkus RS 1000, a legendás kelet-német, 3 hengeres kétütemű sportkocsi. Az Autóklub különdíját egy gyönyörűen restaurált BMW R35 motorkerékpár nyerte el. A találkozó zárónapján a „nagy vasaké” volt a terep, a motorizáció fejlődését a MÁV Vasút történeti bemutatón láthatták a résztvevők korhű mozdonyokkal illusztrálva, a program befejezéseként, pedig a csodálatosan felújított, bár még a nagyközönség részére nem átadott vasút állomás épületét tekinthették meg. Természetesen a gazdag programtárból nem maradhattak ki Pécs megunhatatlan építészeti szépségei sem.  Őszintén örülhetünk az ilyen jól szervezett és élményekkel gazdagított rendezvénynek, mint az a pécsi találkozó, amelynek rendezői jövőre is várják a kipufogó füst megcsapta rajongókat.

Történelmi pedálos kétkerekűek kastélytúrája
Korhű kétkerekűvel és korhű ruházatban hajtott végig rengeteg oldtimer velocipéd és kerékpár Budapest és Gödöllő között, Pécel és Isaszeg érintésével. Az 1881-es első kerékpár túra emlékére rendezett esemény indulása a városligeti Vajdahunyad Vár volt, érkezése a gödöllői Királyi Kastély. A kerékpárosokat veterán cabriolet autók kísérték az Adler Club jóvoltából. A rendezvényt az Autóklub is támogatta, díjainkat a következő büszke gépjármű tulajdonosok kapták:
Horváth Zoltán  FIAT Balilla
Nagy Róbert     ADLER Trumpf Junior
Keller László    OPEL Torpedó 1911
Büszkék vagyunk Oldtimer Szekciónk team tagjának, az Adler Clubnak szervező munkájára, melynek folytatásához sok sikert kívánunk.

Különleges és ritka, magyar gyártású motorkerékpár került elő: KMB 350

Minden gyűjtő vágya vált valóra Maróti József múzeumként üzemelő gyűjteményében. A neves kollektor nem rég egy KMB 350 típusú motorkerékpárhoz jutott hozzá. Aki ismeri a magyar motorkerékpár gyártás háború előtti történetét az tudja, hogy kalandos és vállalkozó kedvű éra volt az akkori motor gyártók és kereskedők  köre. A képen is szereplő gépet Kiss M. Antal és Fia, KMB = Kiss Motorközpont Budapest gyártotta. Budapesten "Vörösmarty ucca  45 és Aradi ucca 26- ban" lehetett megvásárolni. A sorozat gyártmány reklámja 1936-ban már ismert volt. A gépek a sebességváltón, a világítási és gyújtóberendezésen, karburátoron és olajpumpán kívül kizáróan a magyar ipar termékei és a szükséges öntéseken kívül teljesen a “Motorközpont” műhelyében készülnek” – adta tudtul a hirdetés.  A motor belsőégésű szíve 350 cm3-as, egyhengeres oldalvezérelt. Felszereltség tekintetében Bosch világítással és "Accumulátor" gyújtással rendelkezik. A KMB 350-esből nagyon kevés példány készült , még kevesebb maradt fenn. A Kiss Motorközpont Budapest 98 cm3-s kismotorok gyártását és értékesítését is végezte.
A gyártóról és a gépről itt tudhat meg többet:  http://magyarjarmu.hu/motorkerekparok/kmb/
A nyerő 21-es szám tükrében: klasszikus jármű csodák Pécsett!

Immár 21. alkalommal kerül megrendezésre 2015. szeptember 18-19-20.án  a  Magyar Autóklub Nemzetközi Veterán Gépjármű Találkozó Pécsett, a Pécsi Napok hétvégi kiemelkedő eseménye. A találkozó szervezőinek kettős célja:

  •  Megismertetni a veterán jármű különlegességeket a motorizáció iránt érdeklődőkkel  pécsi, és a megyei túra helyszínein.
  • Megmutatni a hely szépségeit a veterán jármű tulajdonosoknak

A programokból:

  • A nevezők, résztvevők  2015. szeptember 19-én szombaton   különleges helyszínekre látogatnak, melyből kiemelkedik a  BIKAL Élménypark, és a Kastélyszálló.
  • Bonyhádon közönség találkozón fogadják a résztvevőket. Az útvonalon ügyességi verseny feladatokat kell megoldani.
  • Délután Pécsett a város főterén hagyományos közönség találkozó, kulturális programokkal.
  • Vasárnap délelőtt ismerkedés a "Vasút történettel", a mozdonyok szerepével. Ügyességi verseny a "vállalkozók részére. Sok meglepetés, különleges helyszínek !

Fakultatív program lehetőség:

  • Csatlakozás a Pécs-Pogány repülőtéri napok rendezvényhez, közönség találkozó.
  • Pécs kulturális emlékeinek megismerése, Székesegyház, Püspöki palota.......

A szombat este a díszvacsoráé: a rendezvény értékelés, veterán klub, veterán jármű tulajdonosok, ismerkedése, baráti találkozója tombola, zenés szórakozás. Az elmúlt húsz év találkozóinak felelevenítése ,a régi hagyományok méltó folytatása.

XX. Nemzetközi Zalamenti Veterán Autó-Motor Találkozó 
Sikerrel zárult a jubileumi találkozó, melyen 118 gépjármű képviselte magát. A rendezvényre Szlovéniából, Szlovákiából, Ausztriából,  Angliából és első alkalommal Amerikából is érkeztek járművek, és 20 motorkerékpár is képviseltette magát. A háromnapos programon túra, városi felvonulás és ügyességi próba várta a résztvevőket. A veterán autók közül a legidősebb egy budapesti gyűjtő 1911 –es Opel Torpedója volt, a motorok közötti korversenyt pedig egy 1928 –as Royal Enlield nyerte. A Magyar Autóklub a verseny ideje alatt biztosította egy „Sárga Angyalt”, valamint jelentős mértékben hozzájárult a rendezvény sikeréhez.
Magyar  Kastélyok Kerékpár Túra
A Magyar Kastélyok Kerékpár Túra programját, ide kattintva olvashatja.
Járművek, egyenruhák, fegyverek
IV. Rákosmenti Hagyományörző Rendvédelmi és Katonai Napok 2015.06.13-14.

Oldtimer Szekciónk egyik alapító tagjának, a Rákosmenti Oldtimer Egyesület meghívására az első pillanatban még civilként érkeztünk erre a rendhagyó rendvédelmi eseményre. Már az első sátrak után minden megfordult. A Rákos-patak mellett elterülő csodás mező szinte hadszíntérré változott. Gyalogos katonától a drónig minden megfordult itt, dübörgő lánctalpas mellett kerékpáros katonai járőr tekert a földúton. A sátrak végig látogatása során döbbentem rá, hány fegyveres szervezet működik, melyet ismerhetnénk, de van olyan eset , amikor nem szívesen találkoznánk velük. A mai is szolgálatba álló NAV-os, Honvéd, Békefenntartó, Rendőr, Börtön- és Fegyőrök mellett a régmúlt magyar katonái is megmutatták magukat. De nemcsak hazai egyenruhákra sütött a nap: érdekes párosítás volt a II. világháborús horogkeresztes zászló alatt táborozó német tisztek sátora és a közvetlen mellette felállított sarló-kalapácsos zászlóval fellobogózott szovjet szanítéc sátor. Egyetlen különbség volt: minden nemzet minden katonája békében töltötte ezt a kellemes hétvégét.

Rengeteg különleges, közúton szinte soha nem látható jármű gyűrte a mező füvét. Krazok, Mazok, Gazok, Zilek mellett Jeepek, Csepelek, Tatrak, Dutrák, oldalkocsis BMW-k figyelték a polgári és egyenruhás embereket. Aki volt katona tudja, hogy a hadseregben mindent rövidíteni illett, így volt ez a járművekkel is. Megfordult itt BMP, PSZH, FUG, LUG és még ki tudja mi fegyvernek látszó kerekes gép. DE nemcsak nézni lehetett a nagyvasakat, rendre álltak szolgálatba és vitték néhány körre a mezőn a lánctalpas és féllánctalpas gépek az érdeklődőket, akik megízlelhették nemcsak a gyorsulást és a centrifugális erőt, hanem a méretes motorokból feltörő füstöt is. Az amúgy sem csendes mező perceit a sűrűn dörgő ágyúk és puskalövések pettyezték.

A IV. alkalommal megrendezett találkozó minden technika szívűnek és katonás lelkületű látogatónak különleges élményt hozott. Köszönjük a meghívást Team tagunknak a ROTE-nak. Vigyázz, pihenj, oszolj!

Csak a haszon számít…
III. Veresegyházi Veterán Haszonjármű Találkozó

Ne ijedjen meg senki, nem vállalatvezetési tréning beszámolóra készülök, bár Szlovák Zsolt úr által szervezett III. Veterán Haszonjármű Találkozó olyan pontosan működött, mint egy gazdaságos vállalat.

A szombat délelőtti, hagyományosan az egész városközpontot  elfoglaló veresi piac vevői igencsak meglepődtek, amikor egy fúvószenekarral dúsított kisvasút felvezetésével több kilométernyi traktor, tehergépkocsi, busz , tűzoltó, mentőautó és mindenféle haszonjármű lepte el az oda és elvezető utakat. De kezdjük az elején: már harmadik alkalommal ünnepelték a mindennapi életet szolgáló járműveket és munkagépeket a veresegyházi szervezők, idén már egyesületté alakulva. A Veresegyházi Veterán Haszonjármű Egyesület olyan könnyen elfogadhatóvá és ember közelivé tette a nagy vasakat, hogy az nemcsak gyermekek, hanem felnőttek rajongását is kiváltotta (itt vagyok mindjárt én). Régi autóskártyákról visszaköszönő Csepel nyerges vontatók speciális pótokkal, gyönyörű 620 és 630 és 31 és 311 Ikarusok, Dutra tarktorok és Dutra billencs, volt minden mi szem szájnak ingere. Természetesen itt voltak a stabil motorok is, kedvencem a Ganz gyárban, 1896-ban készült, mintegy 2200 cm3-es álló hengeres, kihagyásos fordulatszám-szabályozású erőgép volt a maga tekintélyes méreteivel: ember magasság, derék vastagságú forgattyús ház, vödör alakú és méretű vízhűtés… és mindehhez a teljesítmény: 3 lóerő.

A járművekhez hűen egy gyönyörűen kaszált réten láthattuk Őket, a forgatag minden szükséges elemével: tűzoltás, cséplés, lovaglás. A földhöz ragadtságot egy veteránkorú PO-2-es dupla fedeles repülőgép törte meg, mely olyan könnyű és nagy felhajtó erejű sárkánnyal rendelkezik, hogy néha szinte állni látszott a levegőben.

A szolgáló járműveket köszönthettük, átérezve, hogy ezek a szerkezetek értünk vannak. Aki idén nem élte át a kor és fizikai erő nyers szépséget, azt várják jövőre is a veresegyházi mezőn.

 
Retropartyzánok
Idén harmadik alkalommal került megrendezésre a népszerű veterán rendezvény. A program helyszíne a csepeli Orion park volt, ahol az érdeklődők a ’60-as, ’70-es és ’80-as évek Magyarországra jellemző járműveit tekinthették meg. Az idei kiállítás kiemelt témája a kor versenyautói voltak. Az eseményen készült fotók a MAK facebook oldalán megtekinthetőek.
Két ütem, három henger, négy kerék : új Wartburg könyv jelent meg

Nyomdából üzletbe került az új Awe Wartburg – Két ütem, három henger, négy kerék című technikatörténeti könyv.

E könyv az Eisenach-i gyár és modelljeinek történetét, mutatja be, és a korszakot, amikor öt évet is várni kellett a megrendelt új autóra.
Az első 200 példányt dedikálta a kiadvány szerzője, Boros Jenő. Érdemes még most felkeresni a www.marotikonyvker.hu oldalt, hogy megszerezze a dedikált példányok egyikét.

Történelmi járművek forgalmi igazolványának kibocsátása Iránban

Szekciónk elkötelezett tagja a FIA Történelmi bizottságának, mely lehetőséget nyújt számunkra a világ muzeális járművekkel foglalkozó szervezeteivel kapcsolatba lépni, megismerni, róluk hírt adni. Tervünk, hogy rendszeres időközönként bemutatunk FIA tagi híreket és érdekességeket, melyek a historikus járművekkel kapcsolatosak.

Iránban az autózás a múlt század elején született meg. Az első autót Mozaffar ad-Din Shah Qajar hozta 1900-ban, egy európai utazását követően. Két Renault kocsit rendelt Belgiumban és ezek kerültek általa Iránba.

Iráni társklubunk, a Touring and Automobile Club of the Islamic Republic of Iran (TACI) a közelmúltban egy Teheránban megtartott ünnepségen új forgalmi igazolványt bocsátott útjára történelmi járművek részére.

Dr Massoud Soltanifar, Irán állam alelnökének részvételével Dr. Mohammad Hasan Talebian, az Iráni Kulturális Örökségi, Népművészeti és Turisztikai Szervezet alelnöke és Abolghasem Iraji, Iráni Automobil Club elnöke bemutatta az országuk motorizációjának történetét. Körvonalazták továbbá a kezdeményezés célját: megőrizni a történelmi járműveket és részletesen bemutatni a Történelmi Járművek Azonosítási és Megőrzési Munkacsoportjának jelenlegi tevékenységét és jövőbeli céljait. A történelmi járművek öt magánygyűjtője számára a Történelmi Járművek Gyűjtője Engedélyt adományozták, valamint 50 darab Történelmi Jármű Forgalmi Igazolványt adtak át. Az ünnepség fényének emelése érdekében 45 történelmi járművet állítottak ki. Egy, az iráni kormány által megfogalmazott irányelv szerint történelmi járművek azok, amelyeket fizikailag és technikailag biztonságosnak tekintenek, és amelyek három osztályba sorolhatók:

1): több mint 50 éve gyártott veterán járművek,

2): több mint 25 éve gyártott klasszikus járművek, amelyek egyediek

      dizájn tekintetében, szerkezetükben vagy gyakorlati használatukban,

3): speciális járművek, melyek kulturális jelentőséggel bírnak, mint például   olyan járművek, amelyek számításba jönnek az ország történelmi,  tudományos vagy kulturális jellegének kialakításánál, vagy amelyek valamely történelmi eseményt tükröznek.

Egy, fent említett munkacsoport által tervezett és jóváhagyott történelmi jármű rendszámtábla is megvalósításra került, melyet a közlekedési rendőrség fog a minősítést elnyerő járművekre elhelyezni. A program keretében elismert járműveket nemzeti vagyonnak minősítik, és mint ilyenekre, előre meghatározott kilométer-korlátozás fog vonatkozni. A járművek külső kinézetében vagy műszaki jellemzőiben semmiféle változtatás nem megengedett az Iráni Autóklub írásbeli engedélye nélkül.

Az iráni klub lelkesen részt vesz a történelmi járművek beazonosításában és megőrzésében, amelyeket az ország örökségének fontos részeként fogadják el. A klub megkísérli katalogizálni a lehető legtöbb járművet, azonosítással, műszaki ellenőrzéssel, forgalmi engedély kiadásával és rendszámtábla kiosztásával, amit a Műszaki Bizottság intéz. Mostanáig egy online rendszeren keresztül mintegy 1000 ilyen jármű került regisztrálásra, és 300 történelmi jármű teljesítette az ideiglenes követelményeket.

*forrás: A FIA 2015 februári hírlevele

 

Rendezvény ajánló: lehet egy kerékkel több?

Hazánkban az oldalkocsizásnak rendkívül nagy hagyománya volt évtizedekkel ezelőtt. Főleg  az alföldi tanyavilágban, ahol gyakorlatilag ez volt "az autó". Szinte minden család oldalkocsis motorkerékpárral közlekedett. Ennek a hagyománynak is emléket állít az Jótékonysági Oldalkocsis Találkozó szép számú veteránparkkal és a régió veteránklubjainak bevonásával. Mivel az országban jelenleg sehol sincs hasonló találkozó, még Európában is ritka, ezért a rendezvény bátran beállhat a motoros hungarikumok sorába.

Kiskunfélegyháza jó úton halad, hogy felkerüljön az oldalkocsisok világtérképére, ugyanis a város széli Parkerdőben 2014 augusztusában rendezett I. Jótékonysági Oldalkocsis Találkozó híre mára komoly nemzetközi elismerésnek örvend. A rendezvény jótékonyságra hívó üzenete is célba talált, ugyanis a Nyugat-európai oldalkocsis közösségek gyakran kezdeményeznek segítő szándékú összejöveteleket, néhányan közülük mozgássérültek, de nem akarnak lemondani a motorozás élményéről.

A hazai két- és háromkerekű közösség örömére pedig nyugodtan kijelenthetjük, hogy megszületett az ország valószínűleg "legcsaládbarátabb" motorostalálkozója. Motoros szempontból rendhagyó a program, a szervezői hozzáállás és a helyszín kialakítása is. Nagy hangsúlyt kap a motoros családok gondtalan kikapcsolódása és a gyermekek biztonsága. A tavalyi, nem éppen motorostalálkozókon megszokott Alma koncerten például több száz gyermek szaladgált keresztül kasul a szintén szép számú motorpark között. Mindenki figyelt és vigyázott rájuk, ha tehette pedig elvitte őket egy rövid körre a szomszéd tisztáson kialakított gyermekmotoroztatásra.

Érdemes ellátogatni az immár három naposra duzzadó Nemzetközi Oldalkocsis Találkozóra, 2015 augusztus 13.-tól 15.-ig a kiskunfélegyházi Parkerdőbe. A találkozó várható méretei miatt az erdő összes tisztását bevonják a rendezésbe. A nagy tisztáson lesz majd a koncertszínpad, a sörsátrak, a kiállítók és az árusok, az erdősávval elválasztott, árnyas kis tisztáson pedig a motoros kemping a pihenni vágyóknak.

Komoly autós diplomáciai siker: A Magyar Autóklub Oldtimer Szekciója a FIA Nemzetközi Történelmi Bizottságának tagja lett

Egy klasszikusnak mondható kapcsolat 2014 év végétől új formában ölt testet az 1904-ben alapított Nemzetközi Automobil Szövetség (Fédération Internationale de l'Automobile - FIA) és az 1900-ban létrehozott Magyar Autóklub között.  Az Autóklub 1928 óta aktív tagja annak az FIA-nak, amely a legismertebb  autós szervezet a világon és 5 kontinens 141 országának 236 autós- és autósport szervezetét fogja össze, gépjármű használó személyek és családok millióit reprezentálva. Annak a FIA-nak, amely a világ legismertebb versenyeit rendezi, olyan nagyszabásúakat, mint a FIA Formula One World Championship (F1), a FIA World Rally Championship (WRC) vagy a FIA World Touring Car Championship (WTCC). Két, ilyen múltra tekintő szervezet most a történelmi járművek terén is szoros kapcsolatot hozott létre. A FIA Nemzetközi Történelmi Bizottsága (International Historical Commission) a FIA szenátusi döntése alapján Magyarországot felvette 24 tagú bizottságába, és hazánkat, a Magyar Autóklubot Dr.Berniczei-Roykó Ádám, az Oldtimer Szekció elnöke képviseli. A FIA Történelmi Bizottság a historikus járművek megőrzését és használatát helyezi fókuszba, jogalkotási támogatást nyújt a muzeális járművek nemzetközi és nemzeti szintű elismertetéséhez, nemzetközi FIA minősítést ad ki historikus járművekre (Heritage Certificate), nyilvántartja és bemutatja a világ közlekedéssel foglalkozó múzeumait.

A Magyar Autóklub rendkívül büszke, hogy világ legnagyobb autós szervezetében képviselheti a hazai oldtimereseket, veteránjármű tulajdonosokat, gyűjteményeket.

 

Maróti Motorkerékpár-gyűjtemény nyílt nap

Évente csupán hat alkalommal látogatható a  Maróti Motorkerékpár-gyűjtemény, melynek  idei első nyílt napja február 15-én (vasárnap) kerül megrendezésre. A program délelőtt 10:00 órakor veszi kezdetét Marótiné Koczur Györgyi köszöntőjével, majd a tulajdonos, Maróti József egy előadás keretében bevezeti az érdeklődőket a motorkerékpárok technikatörténetébe. A nyílt nap második felében pedig végigvezeti a látogatókat a Gyűjteményben motorról motorra.

Maga a Gyűjtemény 10 évvel ez előtt nyitotta meg kapuit a nagyközönség számára, jelenleg közel 70 motorkerékpárral rendelkezik, a legkorábbi 1924-ből származik, a legfiatalabb pedig 1975-re datálható. Találunk a motorok között például Pannóniát, Mátrát, Méray-t, Csepelt, Danuviát, Bervát, Duna oldalkocsit, hogy csak a legismertebbeket említsük.

Felnőtt belépő: 2000Ft
Diák/Nyugdíjas belépő: 1500Ft

Cím: 1205 Budapest, Nagykőrösi út 91.
Előzetes jegyfoglalás: info@marotikonyvker.hu

Bővebb információt a Gyűjteményről: www.marotimotor.hu
A Nyílt Napról további információk: http://marotimotor.hu/index.php/nyilt-nap

A 2015-ös év további nyílt napjai:

  • április 26
  • június 28
  • augusztus 30
  • október 11
  • december 6

Védelmi pénz

Casco biztosítás veteránokra
Egyszerű kalkulátorral számolhatunk cascót öreg járművünkre.
A veterán járművek tulajdonosainak fejében bizonyára sokszor felmerül a kérdés: mi történik, ha összetörik az autó, ne adj Isten, ellopják. Egy mai autónál védhetjük magunkat a casco biztosítással, számtalan online alkusz és biztosító kínál sokféle terméket, csak győzzünk választani a kínálatból. Az öreg járműveknél a casco nehéz kérdés, nem véletlen, hogy ha kínálták is e terméket a piacon, nem készült egyszerű kalkulátor vagy összehasonlító oldal. 2014 novemberétől indult el az Erix Biztosítási Alkusz Kft. a Magyar Autóklub (MAK) Oldtimer Szekciójával közösen kitalált új rendszere, amely segítséget jelenthet a hazai veteránosoknak, akár személyautót, motorkerékpárt, buszt vagy teherautót üzemeltetnek. A kalkulátor a MAK honlapján (oldtimer.autoklub.hu) keresztül érhető el, és kötelező biztosítást is kínál, ám azt a terméket most nem néztük meg. Ez utóbbinál jelen esetben azon társaságok ajánlatai szerepelnek, amelyek kifejezetten OT-s autókra is kínálnak kötelezőt (az MKB és a Generali ilyen, az Allianz itt nem, csak a Magyar Nosztalgia és Hobbijármű Regiszteren keresztül értékesíti a veterános termékét). A cascós kalkulátor nyitó oldalán három módozatból lehet választani: teljes körű, kiállítási és garázs cascó érhető el. Utóbbi kettő szorul magyarázatra. A „kiállítás” a rendezvényre szállításkor és a rendezvényen bekövetkező károkra szól, a „garázs” az előzetes helyen megjelölt magyarországi zárt térben, tárolás során keletkező károkat téríti meg (akár a lopást is). A kalkulátor egyszerű, nem is hosszú, az elején rögtön kérik a MAK-os tagsági azonosító számot is, ez plusz kedvezményt jelent. Az alap adatok mellett meg kell jelölni a jármű minősítését végző szervezetet (ez lehet a hazai muzeális minősítő bizottság és a Fiva, vagy akár más szervezet is) és a minősítés időpontját. Meg kell adni a jármű becsült értékét, hiszen ez lesz majd az alapja a biztosítási értéknek. Elképzelhető, hogy a biztosító (jelenleg az Union biztosításai közül lehet választani, de a tervek között további társaságok bevonása is szerepel) felülbírálja ezt, hiszen könnyen elképzelhető, hogy a jármű gazdája (érzelmi okokból) túlbecsüli autója vagy motorkerékpárja értékét. Ki kell választani az önrészt, a díjfizetés gyakoriságát és a díjfizetés módját, s a végső lépés, hogy feltöltsünk néhány dokumentumot: a forgalmi engedély, a minősítést igazoló könyvecske, továbbá a jármű fényképeit. A rendszer kellően gyors és egyszerű, az elküldött fényképeknek köszönhetően nincs szükség szemlére sem a szerződéskötéshez.
A teljes cikk a Retro Mobil következő számában olvasható.
Drága lesz a javítás, ha összetörik az értékes veterán. Sokaknak megérheti a cascó biztosítás
Különleges muzeális minősítés a Maróti Motorkerékpár-gyűjteményben
A Maróti Motorkerékpár-gyűjtemény kiemelt helyet foglal el a magyar oldtimer motorkerékpárokat bemutató gyűjtemények között. A tiszta forrást nem csak a járművek, motoros ruhák, sisakok, szerviz és üzemanyag ellátó kellékek jelentik, hanem a párját ritkító nyomtatott dokumentáció is. Megvan már 10 éve is annak, hogy a kollekció egyes darabjai minősítő szakemberrel találkoztak, a gyűjtemény azóta bővült és érett is. A Magyar Autóklub örömmel tudósít arról, hogy 2014.12.01-n egy kijelölt 4 fős muzeális minősítő bizottság látogatta meg a gyűjtő kérésére a legendás járműveket. Egy hosszú nap és megannyi hatékony óra után 28 db magyar gyártású motorkerékpár nyerte el a magyar muzeális minősítést. Külön köszönet illeti a bizottság tagjait : Hidvégi Jánost, Szabó Tamást, Siska Zoltánt és Czibulya Sándort.
Disznótoros kóstoló
A Vasúttörténeti Park fergeteges kolbászfesztiválnak adott otthont november 14-15-16-án. A kulináris eseményből az Autóklub sem maradhatott ki. A látogatók finomabbnál finomabb kolbászokat, szalámit, szalonnát és a különféle húsokat kóstolhattak, illetve szem és fültanúi lehettek a malacfeldolgozásnak és toroskáposzta főzésnek. Az érdeklődők mindezen túl gőzmozdonyokon, kisvasúton és Oldtimer járműveken legeltethették a szemüket. A Magyar Autóklub standján két személygépkocsi és kilenc motorkerékpár került bemutatásra. A standokat és az Autóklub kiállítási területét rengetegen tekintették meg. Egyedül a malacok nem örülhettek a fesztiválnak.
Díszvendégek voltunk a ceglédi Veterán Jármű Szalon megnyitóján
Október 4.-én, a  kissé borongósan induló nap ellenére rengetegen vártuk Cegléden egy rendhagyó intézmény átadását. Már a szalon megközelítése is emelt pulzus számot hozott az oldtimeresek számára, hiszen az épületet minden irányból körbevették a muzeális járművek, ugyanis a megnyitóra érkezők legtöbbje régi időket idéző járművön érkezett. A Kővári Pál ügyvezető és Dr. Leitner József gyűjtő-restaurátor nevével fémjelzett Veterán Jármű Szalon párját ritkítja hazánkban, hiszen az intézmény a kollekció és műhely házasságából született. Itt kapott ugyanis helyet Leitner tanár úr hosszú évekig gyarapodó és egyedül álló JAWA gyűjteménye valamint egy komoly veterán jármű felújító műhely. Műhely két értelemben is: műhely emelőkkel, szerszámokkal és eszközökkel…, de műhelye az összegyűjtött és átadni tervezett tudásnak, a megannyi szakirodalomnak. A gyűjteményt és szalont a méltató beszédek után  Cegléd polgármestere nyitotta meg. A Magyar Autóklub köszönetét küldi a ceglédi Veterán Jármű Szalon tulajdonosainak és munkatársainak, hogy részese lehetett a megnyitónak ünnepségnek. Sok energiát és hasonló mennyiségű látogatót és megrendelést kívánunk a Szalonnak.
Celeb Sárga Angyalok
Szeretett Steyr Puchunk és Trabantunk megihlette a Retro Mobil szakújságíróját.
Ebből a cikkből közlünk ízelítőt.
A Magyar Autóklub segélyautói – Puch és Trabant

A Steyr Puch 500 D volt az első típus a szervezetnél, 1965-ben 15 darabot kaptak belőle az osztrák autóklubtól (ÖAMTC), előtte a sógoroknál már futottak sok ezer kilométert. Ezzel együtt remek kis autók voltak, szinte a falra is felmásztak a 16 lóerővel. Nem sok szerszámot vihettek velük, hiszen csak az első ülés mögött lévő, hátsó pad helyén keletkezett szűk rakodótérrel lehetett számolni. Az első időszakban telefonon kommunikáltak a diszpécserrel: fülkéből felhívták, ő pedig bediktálta a felvett címeket, és a segélyesek ez alapján mentek ki az elakadt autókhoz.


Egy idő után megjelentek az URH rádiók, ez már a Trabantos időszak: 1973-ban jött a 601 Universalokból az első ötven darabos szállítmány, nagy könnyebbség volt a Puch után, hogy a kombi karosszériába sokkal több minden elfért, és a szerelők is kényelmesebben utazhattak benne. Az utolsó példányok 1991-ben mentek nyugdíjba.

Ezek az autók a gyárból sárgán érkeztek meg, majd már itthon kapták meg a matricázást és a villogót, valamint a belső felszereléseket.
A klub a Keravillal kötött szerződést, ők szállították az alkatrészeket – izzót, gyertyát, ékszíjat, feszültségszabályzót, dinamót, generátort, gyújtásalkatrészeket, s egy seregnyi más kisebb-nagyobb tételt. Összesen 125 Trabantot fogyasztott el a segélyszolgálat, de mellettük más járművek is dolgoztak. Kombi 1200-es Zsiguliból többet is használtak, sőt, Polski 126-osból is érkezett kettő, bár ez utóbbiaknak nem sok babér termett. A nyolcvanas évek elején a német ADAC autóklub kiszolgált, dízel VW Golf 1-esei is szerepet kaptak, majd 1300-as kocka kombi Ladákkal is erősített a klub, a rendszerváltáskor pedig egy flottányi Opel Corsa állt munkába.

További érdekességek a Klub életéből és a Sárga Angyalok munkájáról a Retro Mobil 2014/6-os számában, amely október 16-án jelenik meg.

A Puch ebben a színben érkezett az osztrákoktól, annak idején erősen elhasznált állapotban. Két kombi 700 C is jött hozzánk, azokat hamar leselejtezték. Téli gumiról szó sem lehetett még a hetvenes években, a rutinos sofőrök nem igen karamboloztak a sárga kocsikkal. Az osztrákoknál nagy ÖAMTC-s tábla virított a Puch tetején keresztben. Érdekes, hogy más matricázás volt Pesten és más vidéken, a felújított autó a vidéki „díszítést” kapta.  Kezdetben a budai Rómer Flóris utcában állomásoztak a „sárga angyalok”, majd a Boldizsár utcai bázis lett a szervizközpont
A Magyar Autóklub az Oldtimer Show rendezvényén
Ismét megannyi gyönyörű járművet csodálhattunk meg a hagyományos Oldtimer Show békéscsabai rendezvényén. A kiállító térben mintegy 80 különleges jármű kapott helyet az elmúlt század évtizedeiből. Természetesen egy ilyen bemutatóról Klubunk sem hiányozhatott, mi is büszkén mutattunk be műszaki veteránokat a területünkön. Standunkon két motorkerékpár, egy BSA-t és egy PUCH-ot, egy matuzsálem korú Unic L3 Torpedo automobil és egy  Messerschmitt KR200 háromkerekű szerkezet (törpe autó, fülkés robogó angol neve szerint) foglalt helyet. A további standokon a teljesítmény és motorűrtartalom fetisiszták is megtalálhatták rajongásuk tárgyát egy 8800 cm3-es Cadillac Eldorado képében. A katonai gépeket többek között egy oldalkocsis Dnyepr gazdagította. A mintegy 2500 látogató sok-sok ínyencséget „kóstolhatott” a muzeális korú járművek étlapjáról.  
 
A magyar motorkerékpárok halhatatlansága

Régóta tudjuk, hogy a régi magyar motorkerékpárok szerelmesei időt és energiát nem kímélve dolgoznak azon, hogy ma is látható és közúton közlekedő járművekké varázsolják ezeket az oldtimereket. Meganyi Pannónia, Csepel, Berva, Danuvia szereplője ma is gyűjteményeknek és az országutaknak. Ezeknek a csodás motoroknak értő és szerető gazdája, restaurátora és mestere Maróti József. Családja támogatásával és a Magyar Posta kiadásával valóra vált régóta előkészített terve: bélyegen kerültek megörökítésre a magyar motorkerékpár gyártás mérföldkövei és szépségei. A bélyegsor kiadásához komoly ünnep is csatlakozott. A bemutatókból megismerhettük a bélyeg kiadáshoz kapcsolódó tevékenységeket az ötletgyűjtéstől a forgalmazásig, meghallgattuk miét pont az a 12 motor került kiválasztásra, a bélyeg alkotója pedig a művészi munkába avatott be minket. Színezte a képet a posta valamikori és mai kiszolgáló járműveiről vetített prezentáció, amely rengeteg műszaki és szervezési érdekességre vetett fényt. Az ünnepségen egy rég várt találkozás is megtörtént: egymás mellet állt a Postamúzeum Peugeot posta triciklije és a Közlekedési múzeum Csonka féle postai háromkerekűje. A két különlegesség életkor összeg több, mint 200 év.  A 12 bélyegen látható magyar kismotorkerékpár közül 6 db és a két háromkerekű tricikli csak október 31-ig tekinthető meg a Postamúzeumban. (1068 Budapest, Benczúr u. 27.) A magyar Autóklub büszke, hogy meghívást kapott a rendezvényre és köszönthette a gyűjtőt, alkotót és a magyar motorkerékpárok szerelmeseit.

Részletes bélyeginformációk:

Magyar veterán motorkerékpárok elnevezéssel alkalmi bélyeg-kisívet bocsátott forgalomba a Magyar Posta Zrt.  Az Elekes Attila tervezte tizenkét bélyegképet tartalmazó kisív címletein a Maróti Motorkerékpár-gyűjteményből látható 12 db motorkerékpár. "Az alnyomatot korabeli fotók és újságcikkek alkotta montázs díszíti" - mondta el Molnár Róbert, a Magyar Posta Zrt.üzleti vezérigazgató-helyettese a bélyeg forgalomba bocsátása alkalmából rendezett ünnepségen. A kisív különlegessége, hogy az ofszet eljárás a magyar bélyegkibocsátásban először úgynevezett 3D UV-lakkozással egészült ki, amelynek köszönhetően a motorok felülete a papír síkjából kiemelkedve egyedi csillogást kapott. A bélyegképeken többek között a Csepel Túra 100 látható hátterében a fogaskerekű Széchenyi-hegyi megállójával, valamint a Zuglóban gyártott Danuvia 125 a Hősök terén, az Eger mellett készült Berva az egri Dobó téren és a Pannonia TLT az 1956-os forradalom utáni utcaképpel. Az alkalmi borítékon a Postamúzeum gyűjteményéből a Csonka János tervei alapján készült levélgyűjtő motoros tricikli látható. Az alkalmi bélyegző egy stilizált küllős, szelepes motorkerékpár-kereket ábrázol. Érdekességként mondjuk el, hogy A  Benczúr Házban található Postamúzeumban, ahol a bélyegkibocsátásból rendezett ünnepség volt  a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum motoros triciklije, a Postamúzeum hasonló járműve, valamint a Maróti-gyűjtemény hat motorkerékpárja is látható október végéig.

Veterán Jármű Szalon nyílik Cegléden

Az Autóklub Oldtimer Szekciója mindig örömmel számol be magángyűjtemények létrejöttéről és azok bemutatásáról. Örömmel adunk tájékoztatást arról, hogy több hónapnyi előkészület és áldozatos munka után 2014. október 04-én 10.00 órai kezdettel megnyitja kapuit a Ceglédi Veterán Jármű Szalon. A gyűjtemény tulajdonosai hisznek abban, hogy különös színfoltja lehet veterán járműveket felújító, kiállító szalonjuk a magyar veterános közösséget kiszolgálók sorában. Magánygyűjteményük gerincét képezi majd az egykor Csemőben kiállított, Leitner tanár úr által mintegy 20 év alatt összeállított JAWA motorkerékpár gyűjtemény, mely mellett számos más típusú veterán motorkerékpárt és autót, valamint érdekes jármű-matuzsálemet is a szakmai érdeklődők és a nagyközönség elé tárnak. A szalon tulajdonosai szeretettel várják Klubunk tagjait és minden oldtimer rajongót a megnyitó ünnepségen.

Oldtimerek Hétvégéje a Vasúttörténeti Parkban

Immáron hagyományosnak mondható seregszemlére gyűltek össze a hazai és a nemzetközi veterános közösségek tagjai, hogy a háromnapos rendezvényen a nagyközönség is megcsodálhassa a patinás autókat és motorokat…

Aligha találhattak volna méltóbb környezetet a tárlat számára, mint a nemrégiben felújított Vasúttörténeti Parkot, ahol százezer négyzetméternyi terület és ingyenes parkoló várta a látogatókat. A helyszínre érkezők a bőség zavarával küzdhettek, hiszen a csarnok bejárata felé sétálva máris izgalmas látványosságok fogadták őket. A 2-es parkolóban ízelítőt kaphattak a klasszikus két- és négykerekűek hazai arzenáljából, megcsodálhatták korabeli vasúti kocsikat és gőzmozdonyokat, sőt a vendéglátók szorgos munkával beüzemelték a park forgó-mozgó, kipróbálható gépeit is. Nem is kellett bíztatni a megjelenteket, a mozdonyforgató, a hajtány, a sínautó és az utasokat szállító, öt szerelvényből álló kerti kisvasút sokakat maradásra csábított.Persze ezek sem vonhatták el a figyelmet a fő attrakcióról, a mozdonyok fűtőházában berendezett kiállításról.
Valószínűleg a kellemes, 15-20 fokos délutáni hőmérséklet és a szinte zavartalan napsütés is hozzájárult, hogy idén lényegesen többen tették tiszteletüket az eseményen, mint a korábbi években. Nem is csalódtak, akik kilátogattak a rendezvényre, mert lenyűgözően gazdag forgatag várta őket. Közel kétszáz jármű jelent meg a Vasúttörténeti Parkban, közöttük olyan különlegességek is, mint a világ első automobiljának, a háromkerekű Benz Patent Motorwagennek gyári másolata. A keleti és a nyugati éra egyaránt képviseltette magát, a tömött sorokban jól megfért egymás mellett a Magyar Népköztársaság diplomáciai autója, a japán császár arany gobelinnel díszített Rolls-Royce-a, valamint olyan ikonok is, mint például a Mercedes 190SL vagy a legendás 356-os Porsche.

Magyarországon jelenleg több mint százezer veteránkorú motort és autót tartanak számon, mégis kevés a valóban ritkaságnak számító, muzeális minősítésre érdemes darab. Ezért is fontos megemlíteni, hogy a hazai veteránosok olyan különleges típusokkal dicsekedhetnek, mint a XIX. században készült Panhardok, a korai T-modellek vagy éppen a hetvenes-nyolcvanas évek sportkocsijai. Nem volt hiány ez utóbbiakból a kiállításon sem, s ha mindez kevés lett volna, harci járművek, illetve a hozzájuk tartozó felszerelések és ruházatok is színesítették a csarnokot. Közülük is kiemelkedett a sok látogatót vonzó kétkerekű apróság, melyet a világháború alatt az ejtőernyős alakulatok számára fejlesztettek ki, hogy könnyebben mozogjanak földet érést követően. A Cushman Motor Works által tervezett robogóban 4,6 lóerős, egyhengeres blokk dolgozott, mely akár 65 km/órás sebességre is gyorsíthatta a járgányt, már ha volt olyan bátor honvéd, aki a merevvázas, kiskerekű masinával bevállalta ezt a tempót…

A rendezvény legkorosabb kétkerekűje egyébként a több mint 140 éves Velociped volt, és a hagyományos értelemben vett autók között is akadtak évszázados példányok, többek között az 1904-ben készült laprugós, fakerekeken gördülő DeDion-Bouton. Az 1400 köbcentiméteres, háromfokozatú váltóval felszerelt, kereken tíz lóerős teljesítményű kocsi érdekessége, hogy továbbfejlesztett változata 1907-ben sikeresen teljesítette a Párizs-Peking autóverseny 13 000 kilométeres távját. A különleges személyautók mellett nem volt hiány polgári célú teherautókban és furgonokban sem, mi több, ezúttal régi buszok és mezőgazdasági gépek is megjelentek az Oldtimerek Hétvégéjén.

Egyre komolyabb tömegben találkozhatunk az ilyen eseményeken az ún. youngtimer kategória képviselőivel is, s a negyedszázados küszöböt átlépő autók között sorra felfedezhetjük gyermekkorunk csodált „nyugati” verdáit. Örömteli, hogy az utakon ritkán látható Ferrarik, Lamborghinik és BMW sportkupék is ott sorakoztak a neves ősök mellett, tovább gazdagítva az egyébként sem szegényes kínálatot.
Valódi családi víkenden vehettek részt az Oldtimerek Hétvégéjének látogatói, elvégre a kiállítás sokszínűsége, a minden korosztály számára elfoglaltságot adó programok és a főrendezvény „körítése” is ehhez igazodott. A gombamód szaporodó autós seregszemlékkel ellentétben itt a kocsik társaságában pózoló hölgyek ruházata sem adott okot pironkodásra, hiszen visszafogott, korhű öltözetekben fogadták az érdeklődőket. Akinek a sok csoda mellett maradt ideje és energiája, bor- és pálinkakóstolón vehetett részt vagy a Kalandjárók Kiállításon gyönyörködhetett az utazásra csábító hajókban, lakókocsikban, illetve motorokban. A legkisebbeket jórészt ingyenes foglalkozások, így például a lovaglás, állatsimogató és a kalandpark izgalmai kötötték le, a megfáradt szülők pedig a „Gasztronómia utca” finomságait kóstolhatták meg az egész napot kitöltő programok után.
A látogatói visszajelzések egyértelművé tették, hogy igenis minden évben szükség van egy ilyen nagyszabású kiállításra, ezért már most bizonyos, hogy 2015 tavaszán ismét koros masináktól lesz hangos a Vasúttörténeti Park.A rajongók jó előre bekarikázhatják a naptárban március harmadik hétvégéjét, amikor is folytatódik a hagyomány, és újra randevút adnak egymásnak a veterán autó- és motortulajdonosok.

 

XIX. Nemzetközi Zalamenti Veterán Autó-Motor Találkozó
A találkozón számos márka, többek között Chadillach, Trabant, Jaguár, Moszkvics, Royal Enfield, Volga is képviseltette magát, és vett részt a 80 kilométeres túrán.
Idén mintegy 180 résztvevő jött el a találkozóra, közel 100 járművel, aminek csaknem harmada motor volt. A zalaiak és a környező megyék képviselői mellett érkeztek Szlovéniából, Csehországból, Szlovákiából, Németországból, sőt egy vendég New Orleansból jött, egy 58 –as Renault Caravelle cabrió társaságában. A program, melyet a Magyar Autóklub támogatott szlalom versennyel zárult.
Érdekes relikvia 1974-ből

A „retro” kártyanaptár azt a Trabantot ábrázolja, mely az 960-as években állt először a Magyar Autóklub „Sárga Angyalainak” sorába.

Vasárnaponként is dolgoztak a Trabantok, 8-14-óra között. A típus 1973-tól 1991-ig állt szolgálatban. A 6V-os járműveket 12V-átalakitásokkal használták. 100Ah akku szolgálta a hidegindítási segédet. A járművek 150 ezer km futásteljesítmény után vonultak nyugállományba. A szolgálati idejükben kizárólag 125db Trabant állt rendelkezésre.

 

Értesítés a Magyar Autóklub Oldtimer Szekciójáról
Tisztelettel és örömmel tájékoztatjuk az oldtimeres társadalom tagjait, hogy a Magyar Autóklub veterán szakbizottsága megérezve és megértve a muzeális értékű járművek tulajdonosainak igényét, tevékenységét kibővítve Oldtimer Szekcióként folytatja munkáját. A szekció elnöki feladatát felkérésre Dr. Berniczei-Roykó Ádám látja el. A Magyar Autóklub 114 éves hagyományaiból eredő érdekképviseleti és érdek érvényesítési képességét felajánlja, az oldtimer tulajdonosok és rajongók szolgálatába. Szervezetünk elkötelezett és céltudatos a valós társadalmi értéket képviselő technika-történeti emlékek megőrzésében, felújításában, legalizálásában. Ehhez kínáljuk fel szakmai és infrastrukturális hátterünket, a képviselet, a rendezvényszervezés, marketing és hatósági folyamatokban történő segítségnyújtás területén az oldtimereket, veteránosokat tömörítő civil szervezetek számára és magánszemélyek számára
III. Veteránjármű konferencia

Az Óbudai Egyetem Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kara megrendezi a III. Veteránjármű restaurátor konferenciát 2014. június 6-án 15:00 órai kezdettel, melyre az Autóklub érdeklődőit tisztelettel meghívjuk.

Üdvözlettel Hervay Péter egyetemi adjunktus a "Veterán-gépjármű restaurátor szakmérnöki képzés" felelőse

„Oldtimerek Hétvégéje” és „Kalandjárók Kiállítás” a Vasúttörténeti Parkban!
(3 látványosság egy belépőjeggyel)

Látogasson el családjával a 2014. április 11. és 13. között megrendezésre kerülő Oldtimerek Hétvégéjére! A rendezvénynek idén tavasszal ismét a Vasúttörténi Park ad otthont, ahol gyönyörű oldtimer autók, veterán motorok és katonai járművek lesznek kiállítva.
A kiállításra érkezők méltán érezhetik úgy, mintha 100 évet utaztak volna vissza az időben, hiszen a veterán járműveken kívül autóbusz kiállítás, gőzmozdony kiállítás, és vasútikocsi kiállítás is látható lesz. Sőt, egy igazi Truman gőzmozdony vezetőfülkéjébe is be lehet szállni a bátrabbaknak, a kormos arcú masiniszta mellé. Az oldtimer gőzmozdony 3 napig fog nosztalgiavonatoztatni.

A rendezvény 100.000 négyzetméternyi területén rengeteg látványosság és interaktív program szórakoztatja majd a közönséget. Hat szerelvénnyel üzemel majd  a kerti vasút, robognak a hajtányok és a sínautó, és lovak fogják húzni az „omnibusz”-t. A gyerekek népi játszótéren játszhatnak és kipróbálhatják a vurslit is, ahol egész nap tekeri majd a verklis a zenegépét. A rendezvény területén ezen kívül kedvenc rajzfilmfiguráikkal is találkozhatnak, de akár ingyenes arcfestésen is részt vehetnek.

Az „Oldtimerek Hétvégéje” kiegészítő rendezvénye lesz 2014-től a „Kalandjárók Kiállítás”, ahol az érdeklődők hajókat, lakóautókat és a szabadidő eltöltéséhez szükséges eszközöket ismerhetnek meg. Itt lesznek láthatók a legújabb személy és kisteherautó modellek, motorok, quadok, kerékpárok, horgász és vadász felszerelések, valamint túra felszerelések. A Kalandjárók Kiállítás a park főbejáratánál lévő, 16.000 négyzetméter nagyságú „Mini Magyarország” nevű parkosított területén lesz elhelyezve. A területen hazánk régi építészeti remekművei láthatóak, makettek formájában. A „Kalandjárók Kiállítás” az „Oldtimerek Hétvégéje” belépőjeggyel ingyenesen látogatható! Akik csak a Szabadidő Kiállítást szeretnék látogatni, azok számára 990Ft a belépőjegy. Ezen a rendezvényen is lesznek díjmentes programok: arcfestés, mászófal, állatsimogató és ismeretterjesztő foglalkozás. A gyerekek shetlandy pónikon is lovagolhatnak.
A Vasúttörténeti Park hátsó területén lévő parkolóban, 1200 db parkolóhely áll díjmentesen a látogatók rendelkezésére.

Látogasson el Ön is a rendezvényre és tekintse meg a Magyar Autóklub standját!

Bővebb információ: http://www.oldtimershow.hu/

50 éves az ADAC „Három Város Rali München-Bécs-Budapest” rendezvénye

Nagy bátorság kellett ahhoz 1963-ban, hogy a dél-bajorországi ADAC, az osztrák ÖAMTC és a Magyar Autóklub közösen megrendezze a Három Város Rali nevű rendezvényt. Maga az ötlet, hogy egy országhatárokat átívelő sportesemény keretében törjenek rést a vasfüggönyön, egy olyan merész lépés volt, mely az ideológiai határokat ledöntve, a népek egymás iránt érzett megértésének akaratát tükrözte.

A kerek évforduló alkalmából 2013. október 3-6. között az ADAC életre hívta – a magyarországi szakaszon a MAK közreműködésével és támogatásával - az 50. jubileumi ralit. Az ünnepi eseményt 50 különféle, a korát tekintve legalább 30 éves oldtimer illetve legalább 20 éves raliautó részvétele tette felejthetetlenné. A múltat felidéző és megelevenítő csodaszép járművek felvonulása a kezdetekhez hasonlóan hatalmas sikernek bizonyult. Fertődtől Móron át Herceghalomig nagyon sokan megcsodálták a különleges eseményt. Bár a Schengeni-egyezmény következtében a határok könnyebben átjárhatóak, a 21. században is nagy szükség van olyan rendezvényekre, melyek elősegítik a népek találkozását, egymás megismerését és jobb megértését.

Dr August Markl, ADAC Első Alelnök
Dél-Bajorországi ADAC Elnöke
Megérkezés Herceghalomba
Képes beszámoló a szeptemberi autómentes rendezvényekről
Idén több autómentes rendezvényre is kitelepült a MAK rendezvénycsoportja. Ellátogattunk a 17. kerületi Veterán Jármű találkozóra, ahol a pici  Steyr Puch nyűgözte le a nagyérdeműt, de képviseltettük magunkat az Andrássy úton is az Európai Mobilitás Hetén, illetve a Terézvárosi Korzó programján is.
Történelmi autók és motorkerékpárok 30. Nemzetközi Kiállítása

A Padovai Vásáron kerül megrendezésre 2013. október 24-től 27-ig a Történelmi autók és motorkerékpárok 30. Nemzetközi Kiállítása. Ebben a szektorban ez a legfontosabb olaszországi esemény, mely a legnagyobb klasszikus autók piacának számít.

A harmincadik kiállítás különleges évfordulót jelent, amit autógyárakkal, autóklubokkal, alkatrész-márkakereskedőkkel, oldtimer-rajongókkal és gyűjtőkkel ünnepelnek és a közönséggel, amely évről évre megdönti a részvételi rekordokat. Kiállítások, versenyek, gyűlések, előadások, teszt-vezetések, de különösen a benzin illata, a motor berobbanása és e gyártmányok krómozása a nagy főszereplői motorkultúránknak.

Majdnem 70 ezres látogatóival (akiknek több, mint egyharmada külföldről érekezik), az esemény  Európában első helyen áll a kiállított autók és motorkerékpárok számát tekintve: 3600 modell (2600-at eladásra kínálnak), 90.000 négyzetméternyi területen.  Igen impozánsak az eladási adatok (a járműveknek több, mint fele vevőre talál), hála a világ minden részéből érkező nagyszámú rajongónak. Kihagyhatatlan esemény autógyűjtők és autóklubok számára: idén is több, mint 500 alkatrész-díler részvételére számítanak, amit nem lehet összevetni egyetlen más, szektorbeli vásár részvételi adataival sem.

A 2013. évi kiállítás különleges eseménye a “szuperautó-kiállítás”, amelyet a maranelloi MUSEO FERRARI-val kooperálva rendeznek meg, s amely a Ferrari Supercar történetét vázolja.  A Museo Ferrari hozzáférhetővé tesz egy professzionális vezetői szimulátort, a maranelloi csapat által szervezett  speciális bajnokság keretében.  Lehetőséget nyújt  arra, hogy megtapasztaljuk, milyen érzés vezetni egy “vörös”-et, az olasz autózás megtestesült örök kiválóságát.
További információ: http://www.autoemotodepoca.com/
Tisztelt nosztalgiakedvelő közönség!

Idén ismét megrendezésre kerül az Oldtimer Show! Jöjjön el Ön is  2013. október 25 és 27 között a SYMA Rendezvényközpontba és tekintse meg a látványos veterán járműveket!
A rendezvény minden nap 9-18 óráig tart nyitva!
A kiállításon 300db oldtimer jármű és gép kerül bemutatásra, de az elmúlt évekhez hasonlóan a szervezők idén is kínálnak újdonságot az érdeklődők számára. A program kiegészítő rendezvénye az „Ősgép Kiállítás” lesz, ahol  nem csak statikus bemutatót láthatunk, hanem a 100 évnél is idősebb traktorok és a stabil motorok, működés közben is megcsodálhatóak lesznek.
További interaktív programok: cséplőgép hajtás, traktor üléspróba, oldtimer versenyautó szimulátor a felnőtteknek, mini gőzgépen vonatozás a gyerekeknek. A szalon hangulatú, elegáns kiállítócsarnokban igen ritka és nagy értékű veterán autók és motorok kerülnek majd bemutatásra. A nyugati világ járművei mellett a vörös csillagos korszak szinte teljes típuspalettája is felsorakozik. Ezúttal nem egy MERKUR telepen, hanem a SYMA 8.000 négyzetméteres „A” kiállítócsarnokában. A nosztalgia hangulatról korabeli muzsika, korhű ruhába öltözött hostessek és rengeteg retro tárgy fog gondoskodni. A fő közlekedők fordulóiban a „Lemezárugyár Játék Kiállítás”-a és az „Autó és Vasútmodell Kiállítás” lesz látható. Nem csak gyerekeknek! A felnőttek ingyenes bor, pálinka és csokoládé kóstoláson vehetnek részt. A rendezvénycsarnokban kiemelkedő minőségű kávézóban és csokoládészalonban pihenhetnek meg az elfáradt látogatók. A gyerekek szórakoztatására a csarnok hátsó kuckójában autós szimulátorok lesznek felállítva, melyek díjmentesen kipróbálhatók. A belépőjegye mellé minden látogató ingyen választhat egyet a színes magazinok közül, melyet a hostesseink fognak kínálgatni.

 
Belépőjegy árak:
- felnőtt jegy: 4.000Ft (14 éves kor fölött)
- gyerek jegy: 2.500Ft (3-14 éves korig, 3 éves kor alatt díjmentes)
- családi jegy: 11.000Ft (2 felnőtt és 2 gyerek részére)
- kerekesszékes jegy: 2.000Ft (Mozgáskorlátozott igazolványt nem fogadunk el!)
Cégek és iskolák részére kedvezményes, csoportos jegyvásárlási lehetőséget biztosítunk, legalább 50db belépőjegy egyidejű, előre történő megvásárlása esetén.
Figyelem! A jegyhamisítást és a jegyüzérkedést a törvény bünteti! Hamisított jegy használata vagy árusítása esetén a szervező rendőrségi intézkedést fog kérni. A tiszteletjegy értékesítése TILOS!
Parkolási információ! A SYMA Rendezvényközpont udvarán, vagyis a „Szoborpark” területén 500db autó díjmentes parkolására van lehetőség.
További információ: www.oldtimershow.hu

A rendezvényre idén is kitelepül a Magyar Autóklub! Keresse standunkat és érdekes programjainkat!